Hybride 2.0

Home » Vervoer

Frans - 30 January 2009 - Vervoer | No Comment |

In mijn zoektocht naar groene mobiliteit heb ik twee puzzels: zelf stroom opwekken en een elektrische auto. Ik rijd op dit moment een Renault Vel Satis. Het is een heerlijke auto, maar het is echt te gek voor woorden dat die auto net zo’n ongunstig verbruik heeft als de Peugeot 504 die mijn vader zo’n 30 jaar geleden reed. Dat moet (veel) beter kunnen.

De elektro auto is al op de markt, vermomd als hybride. Iedereen kent de Toyota Prius, die een tijd lang de alleenheerschappij had. Je kunt bij sommige garages in Californië je Prius om laten bouwen tot een 100% elektrische auto. De verbrandingsmotor wordt er dan uit gehaald en vervangen door extra accu’s (weet iemand een adres in Nederland?)

De Prius zou een grote stap vooruit zijn om mijn ecofootprint omlaag te brengen, maar ik zit met één probleem: ik vind het geen fijne auto. Het rijdt me te hoekig en ik heb geen beste rug. De (veel te korte) autostoel in de Prius geeft me na een half uur gegarandeerd flinke rugpijn en uitstraling in m’n onderbeen. Geen goed idee.

Dus ik kijk reikhalzend uit naar waar andere fabrikanten mee komen. Het succes van de Prius en de hoge olieprijzen hebben ervoor gezorgd dat veel autobedrijven eindelijk in beweging gekomen zijn. Er komen een groot aantal hybrides en plug-in hybrides aan. Plug-in hybrides hebben een grotere accu en die kun je thuis aan het stroomnet zetten. De ‘klassieke’ hybride gebruikt een verbrandingsmotor om de accu op te laden.

Deze week presenteerde Honda de Insight. Die ziet er veelbelovend uit, zoals je kunt zien op autoblog.nl. De auto komt in 2009 op de markt, in de gaten houden dus. Zodra de auto in de showroom staat ga ik de stoelen testen… Ondertussen werkt Toyota hard aan een verbeterde Prius, die waarschijnlijk ook als ‘plug-in’ te leveren is. Hybride 2.0, er wordt achter de schermen hard aan gewerkt. De auto-industrie is redelijk wakker geschud.

Over

Author Image

Meer posts van Frans

Reageer

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.