Het nieuwe rijden +

Home » Vervoer

Admin - 30 January 2009 - Vervoer | 5 Comments |

Slim schakelen, de auto laten uitrollen, ver vooruit kijken en anticiperen en de banden goed op spanning houden… het zijn de gouden regels van ‘Het Nieuwe Rijden’, een campagne van de overheid voor zuiniger en schoner rijden. Wie rijdt op de ‘nieuwe’ manier kan al snel meer dan tien procent bezuinigen op zijn brandstof: een gratis liter benzine dus op elke tien liter.

Ik heb het allemaal eens in de praktijk uitgetest en er nog een schepje bovenop gedaan met de brandstofverbruikmeter in mijn auto als jurylid. Zo liet ik bij dreigend rood het gas los en hing een flinke tijd met 90+ kilometer per uur achter een vrachtwagen, een trucje dat mijn vader in de zeventiger jaren tijdens de oliecrisis al toepaste. Resultaat over zo’n 70 kilometer afstand: een verbruik volgens de teller van 4,6 liter per 100 km. Niet slecht voor een grote middenklasser, diesel.

Bij onze gebruikelijke rijstijl - toch ook niet zo wild - komen we op zo’n 6,9 liter per 100 km. Dat scheelt dus nogal wat: 2,3 liter oftewel 34%. Even doorrekenen… als we op jaarbasis 25.000 kilometer op deze manier zouden rijden scheelt ons dat 575 liter diesel. Stel dat de diesel € 1,45 per liter kost. Omgerekend zouden we dan ruim € 833 euro op jaarbasis kunnen besparen met deze extreem zuinige rijstijl. Een alleszins interessante besparing. En het scheelt vast ook CO2-uitstoot.

(Rustig rijden kost natuurlijk wel tijd. Stel dat je met stevig doorkachelen gemiddeld - nu komt het nattevingerwerk - 90 km per uur rijdt en met rustig aan 75 km per uur. Je zit dan respectievelijk bij die 25000 km 278 respectievelijk 333 uur in de auto. Dat is 55 uur meer, oftewel 17% meer.)

Over Admin

Author Image

Meer posts van Admin

5 Comments »

  1. Ik ben het niet met je eens … .dat wil zeggen op tijd betreft. Op het moment dat je een route rijdt met 90 km/h heb ik het idee dat je eigenlijk bijna altijd door kan rijden op de cruise control, hooguit een keer een wat langzame vrachtwagen inhalen. Als je echter 120 km/h rijdt, dan moet je continue terug naar 90 voor werkzaamheden, inhalende vrachtwagens en “zondagsrijders” (mensen zoals ik, die met 90 km/h een vrachtwagen inhalen), en weer optrekken. Buiten de snelweg rij ik wel heel rustig (ik heb pas net een auto en rijdt eigenlijk altijd al “nieuw”) maar niet langzaam, dus ik denk dat daar nauwelijks verschil zit in reistijd.

    Op Radio Kassa is een keer een item geweest waarin bleek dat een rondje met het nieuwe rijden KORTER duurde dan met het “oude” rijden. Een groot misverstand is dat het nieuwe rijden langzaam rijden is. Dat is zeker niet zo!

  2. http://kassa.vara.nl/portal?_scr=radio_artikel&number=4115581 is de URL van het item op Radio Kassa, (als dat er niet uitgefilterd wordt door de blogsoftware). Anders zoeken op kassa.nl -> Radio -> Buitendienst van 17 juni 2008.

    Er zijn ook trainingen in het nieuwe rijden, zoek bijvoorbeeld op Prodrive training in lelystad.

  3. Het Nieuwe Rijden combineren met De Nieuwe Band is het natuurlijk helemaal:

    http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=6677

  4. high heels Tv news Stations Get The Updates Instantaneously
    Nike Lunar Hyperdunk White/Neon Green Shoes http://www.vpperi.com/app/jordan5.asp?nike-lunar-hyperdunk-whiteneon-green-shoes-p-130.html

  5. Who Else Is looking for a joint of high heels ?
    Air Jordan 12 Retro Rising Sun White/Black Varsity Red Shoes http://www.webdevfoundations.net/app/jordan5.asp?air-jordan-12-retro-rising-sun-whiteblack-varsity-red-shoes-p-1030.html

Reageer

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.